Határtalanul

Magyar történelmi és kulturális kincsek nyomában Szlovéniában és Horvátországban

Zalaszentbalázsi Petőfi Sándor Általános Iskola, együtt a Murakeresztúri Zrínyi Miklós Általános Iskolával

Utazás időpontja: 2023.04.17-20. (4 nap, 3 éj)

Pályázati azonosító: HAT-KP-1-2022/1-000719

1. nap

Lendván először megtekintettük a Bánffy-Esterházy kastély kiállítását, valamint a híres hetési tájegységre jellemző viseletet és használati tárgyakat.

Sétánk során megnéztük a Szent Katalin plébániatemplomot, a Szent István szobrot, a Makovecz Imre által épített kultúrpalotát.

Megismerkedtünk a helyi magyarság történetével a Magyar Nemzetiségi Művelődési Intézetben egy érdekes, izgalmas információkat, legendákat tartalmazó előadás során. Egyes források szerint a 13. század első felében Lendva a Hahót- Buzád nemzetség alsólendvai ágának a központjává vált. Ez számunkra azért is érdekes, mert az osztályunk több tagja is Hahót községből származik!

Felkapaszkodtunk a lendvai szőlőhegyre, ahol felkerestük a Szentháromság kápolnát és Hadik Mihály törökverő hadvezér sírját.

Ellátogattunk a Dobronak határában megépült Trópusi kertbe, ahol különleges egzotikus növényeket találtunk.

Dobronakon felkerestük a Görgy - házat, ahol a hetési tájegységre jellemző kézműves tevékenységekbe nyertünk betekintést. Itt mi magunk is kipróbálhattuk a csuhétárgyak készítését.

A település határában található a Szent – Vid forrás, a Bakónaki – tó és a Bakónaki – erdőben található energiamező, amely mentén gyönyörű sétát tettünk.

2. nap

Horvátország fővárosával, Zágrábbal ismerkedtünk. Meglátogattuk a Káptalandombon emelt székesegyházat, melyet a felújítások miatt sajnos csak kívülről tekinthettünk meg.

Városnéző sétánk során felkerestük az Alsóváros és a Felsőváros híres épületeit, tereit, pl. a Jellasics – teret a híres Jellasics szoborral, a Szent Márk templomot, rajta Horvátország és Zágráb címerével, és a horvát országgyűlés, a Szábor épületét. A Lotrscak toronynál déli 12 órakor meghallgattuk az ágyúszót, mellyel minden délben megemlékeznek a horvát főváros törökök felett aratott győzelmére.

Végül megismerkedtünk a Liszt Ferenc Intézet munkájával, ők népszerűsítik a magyar kultúrát szerte a világon.

3. nap

Városnézésünket a Fiuméhez tartozó Tersattonál kezdtük, ahol a Boldogasszony – bazilikát, valamint a közelben lévő várat néztük meg. A bazilika az ország egyik legrégebbi Mária kegyhelye. Különlegessége még az előtte felállított II. János Pál pápa szobor is. A tersattoi várból csodás kilátás nyílt a városra és a tengerre.

Ezután megismerkedtünk Fiume történelmi belvárosával, a korzón található Óratoronnyal, a kikötővel és annak magyar felirataival, a Baross emléktáblával, melyet meg is koszorúztunk.

A délután folyamán Abbázián átutazva felkerestük a  babérról elnevezett Lovrant,  melynek óvárosában megtaláltuk azt a villát, ahol Feszty Árpád is elhunyt. Emlékét emléktábla őrzi az épület kerítésének oszlopán. A napot fagyizással és tengerparti sétával zártuk.

4. nap

Varasd mintegy 200 évig Horvátország fővárosa volt. Városnézésünk során felkerestük az Erdődyek várkastélyát, ahol egy változatos kiállítást tekinthettünk meg. Majd a város híres barokk épületeit, a Megyeházát, a Draskovics Palotát, a székesegyházat, és a gyönyörű városházát néztük meg.

Utazásunk Csáktornyán, a Zrínyiek sasfészkénél zárult. Sétáltunk a csáktornyai várnál, a körülötte levő hatalmas parkban pedig felkerestük a Zrínyi szobrot, a Zrínyi fát, valamint a turulmadaras emlékművet, ahol koszorút helyeztünk el.